Wirtualna przestrzeń stała się dla wielu z nas nowym forum wymiany myśli, emocji i budowania relacji. To tutaj, za pomocą zdań układanych na ekranie, staramy się wyrazić siebie, znaleźć zrozumienie, a czasem – choćby na chwilę – uciec od samotności. Jednak sposób, w jaki piszę ten artykuł, a Ty, Czytelniku, go odbierasz, oraz sposób, w jaki prowadzimy internetowe rozmowy, rzadko jest w pełni wolny od naszej przeszłości. Szczególnie głębokie piętno odciskają na nim doświadczenia, które noszą znamiona traumy. Trauma poprzednich związków – czy to toksycznych, zakończonych zdradą, pełnych manipulacji emocjonalnej lub po prostu milczenia – nie zostawia nas w spokoju, gdy siadamy przed klawiaturą. Wręcz przeciwnie, staje się niewidzialnym edytorem, który podpowiada nam słowa, każe nam kasować zdania, ostrzega przed otwarciem się lub, przeciwnie, pcha do nadmiernej ekspresji. To, co wysyłamy w cyfrową przestrzeń, to często nie tyle czysta, nieprzefiltrowana myśl, co komunikat przetworzony przez system obronny zbudowany z bolesnych wspomnień.
Każda rana zadana w bliskiej relacji tworzy w nas coś na kształt emocjonalnego radaru. Jego zadaniem jest wykrywanie potencjalnych zagrożeń, zanim zdążą nas one zranić ponownie. W realnym świecie działanie tego radaru może być maskowane przez społeczne konwenanse, uśmiech czy kontrolę nad mimiką. W świecie online, gdzie głównym narzędziem ekspresji jest tekst, ten mechanizm obronny ujawnia się z zaskakującą siłą. Osoba, która w poprzednim związku była stale krytykowana i pouczana, może w internetowych rozmowach przyjmować jedną z dwóch skrajnych postaw. Albo będzie pisała niezwykle ostrożnie, używając ciągłych kwalifikatorów: „może się mylę, ale…”, „to tylko moja opinia…”, „zastanawiam się, czy…”. Każde zdanie jest wówczas niczym żołnierz wysyłany na minowe pole – sprawdzany, zabezpieczany, gotowy do natychmiastowego wycofania. Albo przeciwnie – jej komunikaty staną się twarde, niemal agresywne w swej stanowczości, jak mur mający chronić delikatne wnętrze przed jakąkolwiek krytyką. W obu przypadkach źródłem tego stylu jest ten sam lęk: przed odrzuceniem, przed oceną, przed powtórką z bolesnej historii.
Jednym z najbardziej widocznych śladów pozostawionych przez traumatyczne związki jest nieufność. Zdrada, kłamstwa, gaslighting – wszystko to podkopuje fundamenty zaufania, nie tylko do konkretnego partnera, ale do ludzi w ogóle. W komunikacji online, gdzie brakuje tonu głosu, mowy ciała i dotyku, ta nieufność kwitnie w sposób szczególny. Stajemy się wtedy mistrzami analizy tekstu. Przeczytaną wiadomość rozkładamy na czynniki pierwsze. Dlaczego odpisał dopiero po trzech godzinach? Dlaczego użył kropki, a nie wykrzyknika? Czy to „ok” oznacza złość, czy po prostu pośpiech? Każdy, najdrobniejszy nawet element komunikatu, może zostać zinterpretowany jako potencjalny sygnał ostrzegawczy. Osoba, która doświadczyła zdrady, może w krótkiej nieobecności online partnera doszukiwać się śladów nowego oszustwa. Ktoś, kto był ofiarą gaslightingu – czyli manipulacji polegającej na podważaniu jego poczucia rzeczywistości – będzie z ogromną intensywnością szukał w zapisie rozmów dowodów na to, że jego odczucia są słuszne, że to, co widzi w tekście, jest prawdziwe. Komunikacja, która powinna być mostem, zamienia się w pole bitwy, na którym przeszłość nieustannie toczy walkę z teraźniejszością.
Z drugiej strony, trauma związana z odrzuceniem lub porzuceniem kształtuje zupełnie inny wzorzec zachowań. Osoba, która nosi w sobie taką ranę, może w komunikacji online przejawiać tzw. „lękowy styl przywiązania”. Przekłada się to na potrzebę ciągłego potwierdzania więzi. Może to być nieustanne pytanie: „Wszystko w porządku?”, „Na pewno się nie gniewasz?”, „Czy jesteś tam?”. Mogą to być długie, wielozdaniowe wiadomości, które są próbą zabezpieczenia się przed ciszą, która jest odbierana jako zapowiedź opuszczenia. Każda przerwa w rozmowie, każde nieodebrane połączenie, staje się źródłem ogromnego niepokoju, który można ukoić tylko poprzez natychmiastowy kontakt. Ten styl bywa męczący dla drugiej strony, która często nie rozumie jego źródła. Widzi jedynie nadmierną potrzebę uwagi, nie zdając sobie sprawy, że jest to wołanie o pomoc kogoś, kto został kiedyś pozostawiony sam na sam z swoim bólem i boi się, że historia się powtórzy.
Ciekawym i niestety bardzo powszechnym zjawiskiem jest także wpływ traumy na sposób, w jaki wyrażamy swoje potrzeby i granice. Osoba, która w poprzednim związku była ignorowana lub wyśmiewana za swoje uczucia, może w świecie online całkowicie zrezygnować z ich wyrażania. Będzie udzielała się w dyskusjach, ale unikała tematów osobistych. Będzie wspierała innych, ale sama nie poprosi o wsparcie. Jej profil społecznościowy może być idealnie wystylizowany, pełny uśmiechów i pozorów szczęścia, podczas ona sama, po drugiej stronie ekranu, czuje się niewidzialna i niezrozumiana. To forma samoochrony – skoro otwarcie się prowadziło do zranienia, to lepiej w ogóle się nie otwierać. Inni, przeciwnie, mogą używać internetu jako bezpiecznego ventila do uwalniania stłumionych emocji. Ich posty czy wiadomości mogą być pełne gniewu, pretensji, dramatycznych sformułowań. To często nie jest świadoma manipulacja, ale raczej nagromadzony ból, który wreszcie znalazł ujście. Ponieważ w świecie online nie widzimy bezpośredniego wpływu naszych słów na drugą osobę (jej łez, zdziwienia, złości), to ujście bywa szczególnie gwałtowne i niekontrolowane.
Nie można też pominąć roli traumy w kształtowaniu naszej reakcji na konflikty online. Dla kogoś, kto wychowywał się lub był w związku, gdzie konflikty przeradzały się w awantury, krzyki i przemoc słowną, każda, nawet najdrobniejsza różnica zdań w internecie, może uruchamiać mechanizm „walki lub ucieczki”. Reakcja „walki” objawia się jako agresywna, często obraźliwa odpowiedź. Celem jest wówczas nie merytoryczna dyskusja, ale psychologiczne pokonanie przeciwnika, zanim on zdąży nas zranić. Reakcja „ucieczki” to natychmiastowe wycofanie się z rozmowy, opuszczenie czatu, zablokowanie interlokutora przy pierwszym oznajmieniu napięcia. W obu przypadkach brak jest przestrzeni na zdrową, konstruktywną kłótnię, która jest nieodłącznym elementem każdej dojrzałej relacji. Przestrzeń online, z jej możliwością natychmiastowego cięcia więzi, szczególnie sprzyja tej drugiej, uciekającej strategii.
Warto zadać sobie pytanie: jak to możliwe, że doświadczenia z „realu”, z intymnej, bliskiej relacji, tak głęboko przenikają do świata bitów i pikseli? Odpowiedź leży w naturze ludzkiego mózgu. Część naszego mózgu zwana ciałem migdałowatym, odpowiedzialna za reakcje emocjonalne, a zwłaszcza za strach, nie odróżnia precyzyjnie zagrożenia fizycznego od emocjonalnego, ani tego pochodzącego z świata realnego od tego pochodzącego z wirtualnego. Kłótnia na czcie, gniewny komentarz, odrzucenie poprzez brak odpowiedzi na wiadomość – wszystko to może wywołać taką samą, silną reakcję neurologiczną, jak kłótnia przy kolacyjnym stole. Trauma wzmacnia te ścieżki nerwowe. Mózg uczy się: „sytuacja X (np. cisza partnera) prowadzi do bólu Y (opuszczenia)”. Kiedy w nowej relacji online pojawia się podobna sytuacja X, ciało migdałowate uruchamia alarm, zanim kora przedczołowa – odpowiedzialna za racjonalne myślenie – zdąży zanalizować, że to zupełnie inna osoba i inny kontekst. Dlatego nasze reakcje bywają nieproporcjonalne, zaskakujące nawet dla nas samych. To nie jest nasza „prawdziwa” jaźń, która działa, to zautomatyzowany system obronny, stworzony przez stare rany.
Istnieje jednak druga strona tego medalu. Świadomość tego, jak nasza przeszłość kształtuje naszą teraźniejszość online, jest pierwszym i najpotężniejszym krokiem ku zmianie. Zauważenie, że nasza paniczna potrzeba natychmiastowej odpowiedzi lub nasza tendencja do czytania między wierszami w poszukiwaniu zdrady, ma swoje źródło w dawnym bólu, jest momentem wyzwalającym. To moment, w którym możemy odzyskać kontrolę. Możemy zacząć oddzielać przeszłość od teraźniejszości. Kiedy poczujemy stary, znany lęk narastający podczas czekania na wiadomość, możemy zamiast pisać kolejne pytanie, zapytać samych siebie: „Czy mój niepokój jest reakcją na to, co dzieje się teraz, czy na to, co wydarzyło się wtedy?”. To proste, ale głębokie pytanie, może stać się przerwą między impulsem a działaniem, przestrzenią, w której rodzi się wolność.
Komunikacja online, pomimo wszystkich swoich wyzwań, może stać się także narzędziem leczenia. Daje nam coś, czego często brakuje w rozmowie twarzą w twarz – czas. Czas na przemyślenie odpowiedzi, na ułożenie swoich myśli, na uspokojenie emocji. Możemy wykorzystać ten dar. Zamiast reagować impulsywnie, możemy napisać wiadomość, a następnie odłożyć ją na piętnaście minut, przeczytać ponownie i dopiero wtedy zdecydować o wysłaniu. Możemy użyć emoji, by dodać kontekst emocjonalny, którego brakuje w suchym tekście: „To poważna rozmowa, ale nie jestem zły 😊”, „Martwię się tym, co powiedziałaś 🫤”. Możemy też, co jest aktem ogromnej odwagi w erze szybkich DM-ów i krótkich wiadomości, użyć klawiatury do wyrażenia naszej wrażliwości. Wysłanie wiadomości: „Hej, kiedy nie odpisujesz przez dłuższy czas, mój stary lęk przed odrzuceniem się uaktywnia. Wiem, że to irracjonalne, ale czy mógłbyś/mogłabyś o tym pamiętać?” – to akt budowania mostu nad przepaścią przeszłości. Wymaga to otwarcia się na ryzyko zranienia, ale jest to ryzyko podjęte świadomie, a nie pod wpływem strachu.
Najgłębszą transformacją, jaka może się dokonać, jest zmiana celu komunikacji. Dla osoby z traumą, celem często jest samoochrona. Pisze i czyta wiadomości, by uniknąć bólu. Jednak dojrzała relacja, czy to przyjacielska, czy romantyczna, nie może się opierać wyłącznie na unikaniu. Prawdziwym celem komunikacji, zarówno online, jak i offline, powinno być wzajemne zrozumienie i zbliżenie. Kiedy uświadomimy sobie, że nasze nadmiernie ostrożne lub nadmiernie agresywne style pisania uniemożliwiają osiągnięcie tego celu, możemy zacząć je korygować. Możemy zacząć pisać nie po to, by się bronić, ale by się dzielić. Nie po to, by kontrolować, ale by poznawać. To powolny proces, niczym nauka nowego języka. Wymaga cierpliwości wobec siebie i wobec drugiej osoby. Wymaga także wyrozumiałości, gdyż każdy z nas nosi w sobie jakieś blizny.
Wirtualny świat, z jego pozorną anonimowością i dystansem, wydaje się bezpieczną przystanią. Możemy tam stworzyć awatara siebie, który jest wolny od bólu przeszłości. Jednak prawda jest taka, że wchodzimy tam jako całe osoby, z naszymi ranami i naszymi mechanizmami obronnymi. To, jak piszemy, jak interpretujemy słowa innych, jak reagujemy na konflikty w sieci, to często bezpośredni przekaz z pola bitwy naszych dawnych związków. Rozpoznanie tych wzorców to nie słabość, ale przejaw wielkiej samoświadomości. To dopiero początek drogi. Drogi, która prowadzi od komunikacji sterowanej strachem do komunikacji wypływającej z autentyczności i wyboru. Drogi, na której stopniowo rozbrajamy nasz wewnętrzny system alarmowy i pozwalamy, by słowa, które wysyłamy w cyfrową próżnię, były nie tylko echem przeszłości, ale przede wszystkim szczerym głosem teraźniejszości, gotowym na prawdziwe, głębokie spotkanie z drugim człowiekiem, pomimo wszystkich ryzyk, które to za sobą niesie.
Pierwsza randka to spotkanie, którego celem jest wzajemne poznanie. Opiera się ona głównie na rozmowie. Choć zwykle na pierwszą randkę czekamy w atmosferze podekscytowania to w praktyce okazuje się, że rozmowa bywa trudna. Urywanie się tematu, krępująca cisza przydarza się bardzo często. Jak temu zapobiec?
Przede wszystkim warto przygotować się do spotkania i obmyślić sobie tematy rozmów. Wiadomo, że na takim spotkaniu atmosfera powinna być lekka i przyjemna. Nie mówimy więc o sprawach przykrytych takich jak problemy i choroby oraz unikamy tematów kontrowersyjnych typu polityka. O co więc możemy zapytać swojego współtowarzysza? Warto pytać o to co lubi robić w czasie wolnym a więc o pasje, sport, wyjazdy. Można pytać o plany na najbliższy czas, rodzinę, przyjaciół czy śmieszne wydarzenia z dzieciństwa. Możemy też zapytać o ulubioną restaurację, muzyką czy klub. Poza tym możemy ogólnie zapytać o pracę, szkołę czy doświadczenia z płcią przeciwną. W czasie takiego spotkania warto poznać poglądy na życie drugiej strony. Można zapytać o ulubione motto życiowe. Warto dowiedzieć się także jakie cechy charakteru u innych ceni nasz rozmówca.
Czy przyszłość randek to wirtualna rzeczywistość? To pytanie, które jeszcze dekadę temu brzmiałoby jak scence fiction, dziś staje się coraz bardziej realnym scenariuszem, który analizują nie tylko technologiczni futuryści, ale także socjologowie i psychologowie. Aby na nie odpowiedzieć, musimy wyjść poza nasze aktualne wyobrażenia o randkowaniu online, które ograniczają się głównie do wymiany wiadomości, zdjęć i wideorozmów. Wirtualna rzeczywistość (VR) obiecuje coś fundamentalnie innego – nie komunikację, a wspólne doświadczanie. Wyobraźmy sobie sytuację, w której zamiast pisać do siebie z dwóch różnych końców miasta czy kraju, zakładasz gogle i nagle znajdujesz się z drugą osobą na wirtualnej plaży o zachodzie słońca. Słyszysz szum fal, czujesz (dzięki specjalnym kombinezonom haptycznym) ciepło wirtualnego piasku pod stopami i widzisz awatar swojej randki, który nie jest jedynie statycznym zdjęciem, ale cyfrowym odzwierciedleniem jej ruchów i mimiki w czasie rzeczywistym. To nie jest już rozmowa przez ekran – to iluzja bycia w tym samym miejscu, dzielenia się przestrzenią i wspólnym, immersyjnym przeżyciem. Taka forma kontaktu ma potencjał, aby zrewolucjonizować sposób, w jaki budujemy więź na odległość, oferując substytut fizycznej obecności, który jest nieporównywalnie bogatszy od wszystkiego, co znamy dziś.
Potencjał VR w kontekście randek jest ogromny, szczególnie w erze, w której relacje na odległość stały się normą, a nie wyjątkiem. Obecne aplikacje randkowe pozwalają nam się „połączyć”, ale wciąż pozostawiają fundamentalną lukę – brak wspólnej przestrzeni. VR tę lukę wypełnia. Daje nam narzędzia do tworzenia wspólnych wspomnień, które są kluczowe dla budowania każdej relacji. Zamiast jedynie opowiadać drugiej osobie, że uwielbiasz sztukę, możesz zaprosić ją do wirtualnego muzeum Van Gogha, gdzie będziecie mogli razem podziwiać „Gwiaździstą noc” i dyskutować o niej, stojąc obok siebie. Zamiast opisywać swój wymarzony urlop, możecie go razem, w pewnym sensie, przeżyć – wspiąć się na wirtualną piramidę w Gizie, popływać z tropikalnymi rybkami na rafie koralowej czy pospacerować po uliczkach starożytnego Rzymu. Te wspólne, emocjonujące doświadczenia tworzą silne skojarzenia i punkty odniesienia w relacji, które są o wiele trwalsze niż nawet najdłuższa wymiana wiadomości tekstowych. Budują one historię pary w sposób, który do tej pory był możliwy wyłącznie przy fizycznym spotkaniu.
Kolejnym rewolucyjnym aspektem jest kwestia obecności i uwagi. Na zwykłej wideorozmowie zawsze istnieje pokusa, by sprawdzić powiadomienie na smartfonie, rzucić okiem na drugą zakładkę w przeglądarce czy prowadzić równolegle inną rozmowę. W pełni immersyjnej wirtualnej rzeczywistości jesteś „tam”. Twój mózg, przynajmniej w pewnym stopniu, interpretuje tę sytuację jako realną. Jesteś zmuszony do bycia w pełni obecnym z drugą osobą, bo całe twoje pole widzenia i słyszenia jest wypełnione tą wspólną przestrzenią. To jakościowa zmiana w kontekście jakości komunikacji. Widzisz nie tylko twarz rozmówcy, ale także jego język ciała – jak się porusza, czy jest niespokojny, czy otwarty, jak gestykuluje. Awatary stają się coraz bardziej zaawansowane, odzwierciedlając subtelne ruchy mięśni twarzy, co pozwala na przekazanie znacznie szerszego spektrum emocji niż emotikony czy nawet wideorozmowa. Taka forma kontaktu może znacząco przyspieszyć proces budowania intymności i zaufania, ponieważ komunikacja niewerbalna stanowi ponad połowę naszego przekazu.
Oczywiście, ta technologiczna utopia niesie ze sobą także cały szereg niebezpieczeństw i pytań etycznych, które musimy rozważyć, zanim VR na dobre zagości w świecie randek. Pierwszym i najpoważniejszym jest kwestia autentyczności i kreowania tożsamości. Jeśli myśleliśmy, że profil na portalu randkowym można idealizować, to w VR ta możliwość sięga zupełnie nowego poziomu. Nie chodzi już tylko o wybór najlepszych zdjęć czy napisanie mądrego opisu. W wirtualnym świecie możemy wcielić się w dowolny awatar. Możemy być wyżsi, szczuplejsi, mieć inną twarz, inny kolor skóry, a nawet zupełnie nierealistyczną, fantazyjną postać. Z jednej strony, to wyzwolenie od ograniczeń własnego ciała może być niezwykle kuszące, szczególnie dla osób nieśmiałych lub z niską samooceną. Z drugiej strony, stwarza to ogromne ryzyko oszustw i rozczarowań na niespotykaną dotąd skalę. Gdzie przebiega granica między niewinnym ulepszeniem swojego wizerunku a stworzeniem całkowicie fałszywej tożsamości? Jak będzie wyglądało pierwsze, rzeczywiste spotkanie pary, która przez miesiące spotykała się w VR jako dwie idealne, wysportowane i piękne istoty, a w rzeczywistości są zupełnie innymi ludźmi? To rodzi fundamentalne pytania o to, co tak naprawdę buduje miłość – czy jest to połączenie dusz, umysłów, czy też nieodłącznym jej elementem jest fizyczna, niedoskonała cielesność.
Kolejnym wyzwaniem jest potencjalne pogłębienie się izolacji społecznej. Paradoksalnie, technologia, która ma łączyć ludzi, może w rzeczywistości prowadzić do większej samotności. Jeśli spędzamy wieczory na wirtualnych randkach w egzotycznych lokacjach, możemy stracić motywację do wychodzenia z domu i nawiązywania kontaktów w realnym świecie. Po co iść na niewygodną, stresującą randkę do zatłoczonej kawiarni, skoro można komfortowo, nie ruszając się z fotela, pospacerować po wirtualnych ogrodach Babilonu? Taka perspektywa rodzi ryzyko powstania nowej formy społeczeństwa, w którym ludzie wolą stymulowane, kontrolowane i bezpieczne interakcje w VR od nieprzewidywalnego, często niewygodnego, ale autentycznego życia. Może to prowadzić do dalszego rozpadu tradycyjnych społeczności lokalnych i umiejętności nawiązywania kontaktów face-to-face. Relacje budowane wyłącznie w VR mogą okazać się kruche i nieodporne na zderzenie z prawdziwym światem, jego problemami, konfliktami i codzienną rutyną, która nie jest tak malownicza jak wirtualna wycieczka na Księżyc. Wirtualna rzeczywistość może stać się formą eskapizmu, a nie mostem do prawdziwej bliskości.
Pomimo tych zagrożeń, rozwój technologii VR w kierunku aplikacji społecznych i randkowych jest nieunikniony. Największe korporacje technologiczne inwestują miliardy w metaverse – kolektywną, wirtualną przestrzeń, która ma stać się następcą dzisiejszego internetu. W tym nowym ekosystemie randki będą jednym z kluczowych obszarów działalności. Możemy sobie wyobrazić wyspecjalizowane serwisy randkowe w VR, które zamiast oferować przeglądanie profili, będą organizować wirtualne speed datingi w eleganckich, cyfrowych klubach, gry integracyjne w fantastycznych światach czy koncerty, na których awatary będą mogły tańczyć obok siebie. Algorytmy dopasowywania par będą mogły analizować nie tylko Twoje deklaracje i polubienia, ale także Twoje zachowanie w wirtualnym świecie – jak się poruszasz, na co zwracasz uwagę, jak reagujesz na różne sytuacje. To dostarczy im o rząd wielkości więcej danych niż jakikolwiek obecny portal randkowy, potencjalnie prowadząc do znacznie trafniejszych dopasowań. Przyszłość randek w VR nie będzie więc po prostu ulepszoną wersją Tindera, ale zupełnie nowym ekosystemem społecznym, z własną etykietą, kulturą i wyzwaniami, które dziś trudno nam w pełni przewidzieć.
Druga część artykułu analizuje długoterminowe konsekwencje społeczne, psychologiczne i etyczne upowszechnienia się randek w VR oraz to, jak może to zmienić samą naturę ludzkich relacji.
Aby zrozumieć głębsze konsekwencje wejścia wirtualnej rzeczywistości w sferę randek, musimy zastanowić się, jak ta technologia może wpłynąć na sam proces doboru partnerów i ewolucyjne podstawy naszego pożądania. Od zarania dziejów atrakcyjność fizyczna odgrywała kluczową rolę w pierwszej fazie zalotów. Była szybkim wskaźnikiem zdrowia, płodności i genów. VR, oferując niemal nieograniczoną swobodę w kreowaniu awatarów, może ten starożytny mechanizm całkowicie wywrócić do góry nogami. W świecie, gdzie każdy może wyglądać jak supermodel, fizyczna atrakcyjność przestanie być walutą, którą się handluje. To zmusi nas do wyniesienia na pierwszy plan innych cech – inteligencji, poczucia humoru, osobowości, kreatywności, umiejętności konwersacji. Z jednej strony, może to prowadzić do bardziej demokratycznego i sprawiedliwego rynku randkowego, gdzie osoby, które w realnym świecie są dyskryminowane ze względu na wygląd, będą miały równe szanse. Z drugiej strony, może to stworzyć jeszcze większą presję na posiadanie „idealnej” osobowości, prowadząc do nowych form niepewności i lęku. Jeśli nie możesz już konkurować urodą, musisz konkurować dowcipem, erudycją czy charyzmą, co dla wielu może być jeszcze bardziej stresujące.
To prowadzi nas do fundamentalnego pytania: czy w miłości potrzebujemy cielesności? Czy bliskość zbudowana wyłącznie na interakcjach awatarów, choćby nie wiem jak zaawansowanych, może być pełnowartościowa? Zwolennicy tej technologii argumentowaliby, że miłość to przede wszystkim sprawa umysłu i duszy, a ciało jest jedynie opakowaniem. Przeciwnicy zaś wskazują, że fizyczna obecność, dotyk, zapach, wspólne doświadczanie materialnego świata są nieodłącznym i niezastępowalnym elementem ludzkiej więzi. Neurobiologia pokazuje, że fizyczna bliskość uruchamia kaskadę procesów chemicznych w mózgu – uwalnia się oksytocyna, zwana hormonem przytulania, która buduje przywiązanie i zaufanie. Czy wirtualny dotyk symulowany przez kombinezon haptyczny będzie w stanie wywołać podobną reakcję? Być może, ale będzie to zawsze jedynie symulacja. Istnieje zatem realne ryzyko, że relacje w VR, mimo całej swojej immersyjności, będą pozbawione pewnej głębi biologicznej i emocjonalnej, która powstaje, gdy dzielimy z kimś nie tylko wirtualną plażę, ale także łóżko, kiedy jest chory, czy kanapę, podczas gdy oboje jesteście zmęczeni po pracy. Prawdziwa miłość często kwitnie nie w spektakularnych chwilach, ale w zwykłej, wspólnej codzienności, którą trudno byłoby wiernie i atrakcyjnie odtworzyć w VR.
Kolejnym niezwykle ważnym aspektem jest kwestia bezpieczeństwa, szczególnie dla kobiet. Obecne aplikacje randkowe są niestety areną molestowania, niechcianych wiadomości i agresji. W anonimowym, wirtualnym świecie, gdzie konsekwencje działań są jeszcze mniej namacalne, problem ten może się gwałtownie pogorszyć. Wyobraźmy sobie sytuację, w której awatar innego użytkownika narusza naszą przestrzeń osobistą, dotyka naszego awatara w niepożądany sposób lub wręcz stosuje przemoc wirtualną. Psychologiczne skutki takiego zdarzenia, mimo że nie doszło do fizycznego kontaktu, mogą być bardzo realne i traumatyczne. Stwarza to ogromne wyzwanie dla twórców platform – będą oni musieli opracować zaawansowane systemy moderacji, natychmiastowego zgłaszania nadużyć, a także mechanizmy obrony osobistej, jak na przykład „bańka osobista”, której nikt niepowołany nie może przekroczyć. Bez tych rozwiązań, wirtualne światy randkowe mogą stać się toksycznym i niebezpiecznym środowiskiem, zniechęcającym wiele osób do udziału. To pokazuje, że przyszłość randek w VR zależy nie tylko od postępu technologicznego, ale także od naszego rozwoju etycznego i zdolności do przeniesienia zasad szacunku i zgody z realnego świata do tego cyfrowego.
Patrząc w przyszłość, możemy sobie wyobrazić scenariusz, w którym VR nie zastąpi tradycyjnych randek, ale stanie się ich naturalnym uzupełnieniem i wstępnym etapem. Proces poznawania drugiej osoby mógłby wyglądać następująco: najpierw łączycie się na zwykłej platformie tekstowej, potem przechodzicie na wideorozmowę, aby zweryfikować podstawową chemię, a następnie umawiacie się na kilka randek w VR. Te wirtualne spotkania pozwalają wam na wspólne przeżycie przygód i głębsze poznanie się w kontrolowanym, ale bogatym sensorycznie środowisku, bez kosztów i logistyki związanych z podróżą. Jeśli po kilku takich spotkaniach iskra wciąż iskrzy, decydujecie się na spotkanie w rzeczywistości. W tym modelu VR działa jako zaawansowany filtr, który pozwala uniknąć wielu nieudanych, kosztownych i czasochłonnych pierwszych randek. Może to szczególnie pomóc osobom nieśmiałym, które w realnym świecie czują presję i stres, a w VR, ukryte za awatarem, mogą się otworzyć i pokazać swoją prawdziwą osobowość. W tym ujęciu, wirtualna rzeczywistość nie jest celem samym w sobie, ale potężnym narzędziem ułatwiającym i wzbogacającym proces nawiązywania relacji, który finalnie i tak ma szansę rozkwitnąć w świecie materialnym.
Jednak najbardziej futurologiczny i kontrowersyjny scenariusz dotyczy możliwości, że relacje w VR staną się dla niektórych ludzi wartością samą w sobie, a nawet alternatywą dla związków w świecie rzeczywistym. Dla osób głęboko rozczarowanych realnym światem, zmagających się z poważnymi kompleksami, niepełnosprawnością lub po prostu poszukujących formy relacji, która nie jest ograniczona fizycznością, związek z awatarem innej osoby może stać się w pełni satysfakcjonujący. Można sobie wyobrazić pary, które „mieszkają” razem w zaprojektowanym przez siebie wirtualnym domu, podróżują po cyfrowych światach i zaspokajają swoje potrzeby towarzyskie wyłącznie w metaverse. Dla nich pierwsze spotkanie „na żywo” może nie być ani pożądane, ani konieczne. To rodzi poważne pytania filozoficzne o to, czym jest miłość i związek. Czy miłość do awatara, za którym stoi realny człowiek, jest „prawdziwa”? Czy taka relacja jest mniej wartościowa od tradycyjnej? Być może jesteśmy świadkami narodzin nowej formy ludzkiej intimności, która będzie współistnieć obok tradycyjnych związków, tak jak dziś współistnieją związki heteroseksualne, homoseksualne czy związki na odległość. Ewolucja relacji międzyludzkich nigdy nie stoi w miejscu, a technologia zawsze była jej siłą napędową.
Czy przyszłość randek to wirtualna rzeczywistość? Odpowiedź nie jest zero-jedynkowa. Najprawdopodobniej nie stanie się ona jedyną formą randkowania, ale z pewnością zajmie ważne i rosnące miejsce w ekosystemie ludzkich poszukiwań miłości i bliskości. Tak jak internet i smartfony zrewolucjonizowały sposób, w jaki się poznajemy, tak VR i metaverse mają potencjał, by dokonać kolejnego skoku jakościowego. Będzie to jednak przyszłość pełna napięć – pomiędzy autentycznością a kreacją, między bezpieczną iluzją a trudną rzeczywistością, między wolnością wyboru a nowymi formami uzależnienia. Ostateczny kształt tej przyszłości zależeć będzie nie tylko od inżynierów projektujących gogle i oprogramowanie, ale od nas wszystkich – od tego, jakich wyborów dokonamy, jakich zasad będziemy przestrzegać i jak zachowamy równowagę między światem wirtualnym a realnym. Jedno jest pewne: granica między tym, co realne, a tym, co wirtualne, w kontekście miłości i relacji, będzie się stawała coraz bardziej płynna i nieostra, zmuszając nas do ciągłego redefiniowania tego, co uważamy za prawdziwą bliskość.